Hoe VC bijdraagt aan vrede in de wereld

Meer dan eens wordt er gevraagd naar hoe VC zich verhoudt tot internationale conflicten.Naast vele internationale initiatieven door collega-trainers, waaronder trainingen voor Palestijnen en Israëli’s, hieronder twee activiteiten waar Vine bij betrokken werd.

1. Istanbul

Op uitnodiging van de VN in Washington werden er via Ayeish (www.Ayeish.org) drie trainers afgevaardigd naar Turkije. Ike Lasater, J.Johnson en Jan van Koert. Doel: Ondersteuning te bieden aan het politieke comité van de National Coalition of Syrian Revolution and Opposition Forces.

De mensen die vertegenwoordigd zijn in deze coalitie zijn ‘vluchtelingen’ waarvan velen door de oorlog fysieke en emotionele schade hebben opgelopen. Zo was er een 52-jarige man die vertelde dat hij onder het regime 25 jaar in de gevangenis had gezeten en dat hij niet uit was op wraak. Zijn grootste betrokkenheid was bij de mensen in hun thuisland die verstoken bleven van enige humanitaire hulp. Domweg omdat deze hulp geen vrijgeleide kreeg van de strijdende partijen.

De ondersteuning die we konden bieden was het aanreiken van basisprincipes van VC, NVC conciousness en VC mediation vaardigheden. En vooral dat laatste werd intensief geoefend in rollenspellen rondom hun ontmoetingen met afgevaardigden van president Assad in Genève.

Een unieke ervaring voor mij waar ik met dankbaarheid op terugkijk.

VINE-jan-wereldvrede

Jan van Koert met 2 deelnemers

2. Oekraïne

Dear Jan,

I would like to invite you to take part in the project “Dialogue Involving Religious Communities: Promoting Acceptance, Tolerance and Peace building in Ukraine”.

The final goal of the project is to organize and promote 48 facilitated dialogues in small towns of Ukraine and in a few universities transferred from the East of the country to other regions because of the ongoing military conflict. Those dialogues are to be administratively organized by local activists (representatives of secular NGO’s and religious organizations) and students and facilitated by professional facilitators. The dialogues are to be organized in two sessions in the same locations with an interval of a few months.

To introduce the activists and students, who will organize the dialogues, to facilitation, two 5-day Dialogue Schools for 40 people each are to be organized in September and in October 2016 in the South and West of Ukraine. The schools’ participants should represent secular and religious organizations (Christian, Judaic, Muslim). They should be open enough and willing to actively cooperate in their local communities. The schools should introduce them to NVC and to “Do not harm” facilitation and give basic knowledge in conflict theory and project management.

As we imagine it, the staff of the Dialogue Schools would consist of 2 international NVC trainers/facilitators + 2 Ukrainian NVC trainers/facilitators (assistants).
One or two of the Ukrainian facilitators would also lecture in conflict theory and project management. Plus there would be a translator and a coordinator at each of the Schools.

During the Schools, the participants would propose and define the topics and formats for future dialogues in their home locations together with trainers/facilitators. The dialogues planned should include representatives of different strata of local communities and be directed at solving local conflicts and promoting reconciliation.